Политика » политическое рандеву » 

Василь Олексюк: «Об’єднання громад може змінити принцип управління місцевого самоврядування»

Василь Олексюк: «Об’єднання громад може змінити принцип управління місцевого самоврядування»

Торік місто-супутник Києва Буча була відзначена високими показниками за рівнем комфортності життя, народжуваності, спорудженню міських парків відпочинку, екології та низьким рівнем смертності. Навіть деякі кияни із задоволенням переїзджають до м. Бучі, тому що місто справді охайне, з чистим повітрям. Але найголовніша заслуга в цьому міської влади та депутатського корпусу.

Сьогодні, 31 березня, Верховна Рада 265 голосами ухвалила у першому читанні зміни до Конституції у частині децентралізації.

Всеукраїнське інтернет-видання «Вероятно» вирішило поспілкуватися із секретарем Бучанської міськради, експертом з питань місцевого самоврядування, лідером ГО «Бучанська варта» Василем Олексюком.

Василю Павловичу, недавно Верховна Рада дала старт децентралізації в країні та шляху об’єднанню громад. Як тепер розвиватиметься місто?

На мою думку, децентралізація — це передача повноважень на місця. Закон щодо об’єднання громад підписаний Президентом, і може змінити принцип управління місцевого самоврядування.

Рішенням сесії Київської обласної ради створено Бучанську об’єднану громаду у складі населених пунктів Блиставиці, Луб’янки, Синяка,  Гаврилівки і Бучі. Також недавно було прийняте рішення депутатами Ворзельської селищної ради щодо початку об’єднавчого процесу в такому форматі. Потужне об’єднання територіальних громад визначається економічною доцільністю, оскільки в такому разі зведений бюджет дозволяє забезпечити із розрахунку 985 гривень (як це буде в нас) на одну людину фінансового ресурсу.

Безперечно, ми маємо провести широку роз’яснювальну кампанію, донести до кожної людини в усіх населених пунктах, що стаємо господарями ситуації і відходимо від радянського принципу формування районів. Саме тому, на сьогоднішній день, відбувається процес об’єднання, і громадяни незабаром отримають якісні послуги шляхом створення адміністративних центрів за принципом єдиного вікна. Людина зможе отримати будь яку послугу в стислі терміни і порівняти зміни, оскільки раніше доводилося приїзджати до райцентру і витрачати чимало часу. Відповідно і сама реформа враховує такі фактори як зональність, кілометраж, доступність, зручність. Кожне місто бере на себе відповідальність за обслуговування приблизно 20 км зони населених пунктів.

Наприклад, Блиставиця до свого колишнього районного центру Бородянка знаходиться на відстані 20 км. Але в той же час, Блиставиця знаходиться поруч з містом Буча. Або, приміром, іншій населений пункт село Мироцьке, яке підпорядковане Києво-Святошинському району і також поруч із Бучею. Поки що виникають певні незручності із зверненнями людини до лікарні, установи пенсійного фонду, інших служб Києво-Святошинського району, які пов’язані, в першу чергу, з витратими на проїзд та затратими свого часу. В об’єднаній територіальній громаді вже запрацювали внутрішні маршрути для зручності людей. Переконаний, що кожне об’єднання має відповідати певній логіці. Згадані населенні пункти достатньо близько інтегровані з Бучею. Мешканці цих населених пунктів отримують послуги в місті: користуються магазинами, спортивними закладами, установами освіти, дитячими садочками, інфраструктурою. Саме тому, об’єднання і стало наслідком такої інтеграції. Місцеве самоврядування має формуватися в селі, селищі, місті.

 Як на ваш погляд, чи може в результаті адміністративно-територіальної реформи Буча знову увійти до Ірпінського регіону?

Однозначно цього не може відбутися. Відповідно до Закону, міста Буча та Ірпінь мають однаковий статус міст обласного значення. Колишні районні центри, міста обласного значення першими мають зробити крок до об’єднання територіальних громад і йти у цьому напрямі. Не можуть два міста обласного значення знаходитися в об’єднаній громаді.

Об’єднання Бучі з Ірпенем є можливим тоді, якщо один з населених пунктів прийме рішення про самоліквідацію. Впевнений, ані мешканці Бучі, ані депутатський корпус, ані міський голова за таке рішення не проголосують.

Тому шлях єдиний – організовувати потужні територіальні громади, як в Ірпені, так і в Бучі. До речі, селище Гостомель також пішло за принципом об’єднання навколо себе громад.

В об’єднанні головне керуватися не амбіціями, чи емоціями. Треба керуватися економічною доцільністю. Спроможність існування громади – це коли закладені показники до бюджету 860 гривень з розрахунку на одного мешканця. Все, що нижче  – це вже пішли дотації.

Ми проаналізували, що в нашому об’єднанні є золота середина, ми можемо проводити господарську діяльність, отримувати відповідні податки, що дасть нам можливість подальшого розвитку.

Оскільки Київ наступає на межі Бучі, чи може він її поглотити?

Процес розвитку Києва, як головного мегаполісу України, відбувається постійно: збільшується кількість його мешканців, територія.

Але найближчим часом я не бачу перспективи поглинання Києвом тих населених пунктів, які знаходяться поруч з містом Буча. Тому що розвиток української столиці відбувається відповідно за генеральним планом міста.

Співпраця, плідна взаємодія можливі. Не думаю, що Буча в найближчі 5 років стане частиною Києва.

 Наскільки ця реформа буде корисною для місцевих бюджетів?

Я впевнений в тому, що реформа є корисною. Вона передбачає єдину мету: дати можливість більш сильним громадам підтягувати до відповідного рівня більш слабкіші громади. Це досить корисний закон, досить корисні зміни.

Кілька років тому я приймав участь у вивченні адміністративно-територіальних устроїв держав Європейського Союзу, в тому числі Литви, Польщі. Так ось: наші сусіди вже давно пішли принципом об’єднання та укрупнення громад.

Втім, такий процес ми розпочали ще до прийняття даного закону: жителі Блиставиці навіть були готові ліквідувати свій населений пункт і приєднатися до Бучі на правах мікрорайону. Однак законодавець чітко прописав, що після об’єднання населені пункти мають залишитися зі своєю історією, своїми традиціями.

Коли місцеві громади стануть заможними, як у європейських країнах і самостійно вірішуватимусь власні питання?

Коли почнемо жити за європейськими принципами та намітимо перспективи розвитку нашої об’єднаної громади, відповідно до генеральних планів, які затверджені. Це дозволить залучати інвестиції для розбудови інфраструктурних об’єктів, які обслуговуватимуть територіальні громади. Окрім того, слід дати можливість розвитку малого, середнього та великого бізнесу.

Процес об’єднання дасть можливість залишати нам у розпорядженні до 60 відсотків податків на доходи фізичних осіб (ПДФО) і, відповідно, створювати муніципальну міліцію, покращувати матеріально-технічну базу закладів охорони здоров’я, розбудовувати дитячі та освітянські заклади, тощо.

Які податки треба залишити місцевим громадам?

Відповідно, це податки на доходи фізичних осіб (до 60 відсотків), з продажу і аренди землі, податок на нерухомість та з транспортних засобів.

Поки що комунальні підприємства не можуть забезпечити якісні послуги за спачувані тарифи. У Бучі є застарілий житловий фонд із зношеними комунікаціями. Попри все, я оптимістично дивлюсь на майбутні результати реформ, які зможуть дати поштовх для розвитку громад.

Наскільки процес децентралізації здатен змінити країну?

Передавши повноваження на органи місцевого самоврядування, знімемо соціальну напругу. На мою думку, реєстраційна служба чи держземагенство мають перебувати у підпорядкуванні місцевих органів влади. Це дасть можливість іх контролювати в плані якості надання послуг та зробити їх більш доступнішими.

Але слід розуміти, що у будь-яких реформах, є як позитиви, так і негативи. Є категорія громадян, які постійно знаходяться у боротьбі та чинитимуть спротив децентралізації, займатимуться саботажем. Дехто з чиновників бояться втратити свої владні повноваження та стають на заваді реформ. По всій Україні відчувається така ситуація. Тому, на сьогоднішній день, так мало було прийнято рішень про об’єднання громад.

Країні потрібна стабільність та люди, які розуміють процеси децентралізації, об’єднання громад, по-іншому дивляться на підходи вирішення тих, чи інших питань. На мою думку, прийде час і в політику, на керівні посади приходитимуть люди із відповідною освітою. Тому що, Верховна Рада – це не орган, де обіцяють. Це – вищий законодавчий орган, який приймає важливі рішення, за якими живе держава. Не може бути першим записом в трудовій книжці – депутат Верховної Ради. Людина має пройти відповідне кар’єрне зростання, мати досвід.

Добігає до кінця каденція Бучанської міськради. Що вдалося зробити, з якими перепонами доводилося стикатися?

oleksyuk 31 15

За 16 років команді Анатолія Федорука вдалося із селища створити одне з найкращих міст в Україні з відповідною інфраструктурою, зробити його інвестиційно привабливим, запросивши сюди працювати бізнес.

За каденцію, яка закінчується, ми підготували проектну документацію по водогонним, каналізаційним мережам, інфраструктурним об’єктам, збудували два садочки, почали будувати нову школу, створили парк, який відомий не лише мешканцям нашого міста. Ми створили власні служби – Пенсійний фонд, Управління соцзахисту, комунальні підприємства житлово-комунального господарства, «Теплокомунсервіс».

Запрошені серйозні брендові кампанії, які працюють у нашому місті і сплачують податки та стали бюджетоутворюючими підприємствами. Не маючи свого малого, середнього та великого бізнесу в місті, ми можемо завтра задатися питанням: а де брати кошти на утримання об’єктів, на благоустрій, розвиток, будівництво?

Відповідно, ми дбаємо про наповнення бюджету, бо бюджет – це одна із складових розвитку тієї чи іншої громади.

Що вас більше всього розчарувало на посаді секретаря міськради?

Передусім, я розумів, куди я йду, і які переді мною стоятимуть питання для вирішення, тому я був готовий і до розчарувань, і до перемог. Скажу більше: я набув великий життєвий досвід управлінської діяльності та спілкування із людьми у процесі роботи на посаді секретаря міськради. На жаль, були моменти спілкування з боку людей у некоректній формі, з точки зору непрофесійної дискусії. Проте, вміння будь-якого депутата такі гострі питання згладжувати, оскільки людина має виходити від будь-якого чиновника задоволеною, навіть якщо і не вирішила власне питання, але внутрішньо відчула, що з нею спілкуються і по можливості вирішують питання. В мене є бажання й надалі працювати, я бачу як реалізовувати ті, чи інші питання в процесі роботи. Поруч зі мною є команда однодумців, у тому числі і стратег нашого населеного пункту – міський голова, який постійно думає про розвиток і розбудову нашого міста вже у форматі об’єднаної громади.

І мені не соромно, що я живу в Бучі. На сьогоднішній день, про це з гордістю говорю на зустрічах у розмові із мешканцями. Більше того, мені доводиться приймати участь у громадському житті та розбудові населеного пункту. Я тут виріс, усіх знаю, тому бучанці – це сім’я. А у сім’ї  треба постійно перейматися проблематикою. Тому бачу себе тільки у Бучі, а своє життя пов’язую з нашою державою.

Я хочу, аби так само, щоб кожен із гордістю говорив, що живе в Бучі. Робитиму все, аби ситуація тільки покращувалася.

 Як вдавалося обєднати депутатський корпус?

Ми об’єдналися у єдину команду, незалежно від політичних уподобань, якщо питання стосуються населеного пункту. Тобто, приймаємо такі рішення, які будуть йти на користь наших жителів.

Сьогодні депутатський корпус працює злагоджено, у бучанській міськраді 35 депутатів. В нас завжди цивілізована дискусія, обговорення питань в депутатських комісіях, які потім приймаємо на сесії. Не влаштовуємо різні клоунади. Є розуміння серед депутатів у плані розвитку Бучі.

 

Спілкувався Володимир Малінін

Сюжет дня

Парнерская программа

Голосование

Могут ли высокие тарифы на коммунальные услуги привести к социальным бунтам в Украине?

View Results

Загрузка ... Загрузка ...
 `